Titel
Stranded
Stranded
2021
Staf Versluyscentrum
Kapelstraat 76
8450 Bredene
Rossella Biscotti voert een onderzoek naar natuurlijke grondstoffen, hun transformatie in aanraking met andere materialen, evenals hun esthetische kenmerken. Door het uitharden van gesmolten glas, vervaardigt ze een installatie die doet denken aan lichtweerkaatsende elementen op het strand, zoals plassen water, transparante kwallen of olievlekken.
In de totstandkoming van Stranded schemeren natuurlijke productieprocessen door, die zich in de natuur voltrokken over een tijdlijn van honderden miljoenen jaren en de aarde geologisch vormgaven. Neem bijvoorbeeld ruwe olie, een vloeibare grondstof die zich langzaam vormde uit de overblijfselen van microscopische planten- en diersoorten die landden op de zeebodem. Of natuurlijke objecten als stenen en zand, die gedurende miljoenen jaren vorm kregen door de voortdurende interactie tussen mineralen, water, wind en golven.
Stranded ontstond vanuit Biscotti’s verwondering voor de verschillende elementen die dagelijks aanspoelen op het strand. Als een tovenaar van tijd verzamelt het getij er getuigenissen uit verschillende periodes: gisteren een scherf van de Romeinse nederzetting in Bredene, vandaag een duizenden jaar oude fossiel en morgen waarschijnlijk een lading plastic. De vondsten berichten er over een prehistorisch verleden maar waarschuwen tegelijk voor een zorgwekkende, ecologische toekomst van de aarde.
Locatie
Staf Versluyscentrum
Kapelstraat 76
8450 Bredene
Bredene
Stranded kreeg een nieuwe locatie in het Staf Versluyscentrum nadat het verwijderd werd van het strand in Bredene wegens schade.
Openingsuren Staf Versluyscentrum
Juli en augustus
Elke dag van 10u tot 17u
Vanaf september
Ma - vr: 9u - 12u15 en 13u30 - 17u
Za: 10u - 12u en 14u - 16u
Zo: 10u - 12u
De installatie zal uitzonderlijk niet te bezichtigen zijn op 29-30-31 oktober en 5-6 november. Onze excuses.
Dichtstbij:
- Halte Kusttram: Bredene Campings
- Tussen fietsknooppunt 56 en 92
- Wandelknooppunt 57
Italië, ° 1978
Rossella Biscotti richt zich op sociale en politieke gebeurtenissen die soms in een ver verleden hebben plaatsgevonden en die het uitgangspunt vormen voor haar onderzoek naar de individuele of collectieve identiteit en herinnering. Ze gebruikt archiefmateriaal om het verlies van informatie en de dubbelzinnigheid van reconstructies te onderstrepen. Biscotti is geïnteresseerd in het potentieel van nieuwe vertellingen die ze via haar kunstwerken opnieuw laat circuleren.
Rossella Biscotti nam deel aan grote internationale tentoonstellingen, waaronder Dhaka Art Summit (2020), Contour, Mechelen (2017), de 55e Biënnale van Venetië en 13e Biënnale van Istanbul (2013), Documenta 13 (2012), en Manifesta 9 (2012). Ze had recent solotentoonstellingen in Witte de With, Rotterdam (2019) en Wiels, Brussel (2014).
Biscotti ontving verschillende kunstprijzen waaronder de ACACIA Prijs voor Hedendaagse Kunst (2017), het Mies van der Rohe Stipendium, (2013) en De 2e Prix de Rome in Nederland (2009).